رابطه و ازدواجسبک زندگی

بهترین فاصله سنی زوجین برای ازدواج موفق

0
(0)
بهترین فاصله سنی در ازدواج

هنگام فکر کردن به ازدواج و بررسی شرایط و معیارهای آن، موضوع‌های مختلفی به ذهن می‌رسد که فاصله سنی یکی از این موارد است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بهترین فاصله سنی در ازدواج چقدر است؟ آیا تا حال فکر کرده بودید که تفاوت سنی بین زوجین در ازدواج چقدر مهم و موثر است؟ در این مطلب راجع به بهترین فاصله سنی در ازدواج بحث خواهیم کرد، البته باید بدانید که همیشه استثناهایی برای آن وجود دارد چون هر یک از ما دارای روحیات و شخصیت‌های متفاوتی هستیم.

بررسی معیارها و تناسب در ازدواج

فاصله سن ازدواج دختر و پسر

می‌توان گفت ازدواج مهم‌ترین مقوله زندگی هر فردی است چه مونث و چه مذکر. با ازدواج روند زندگی هر فردی تغییر پیدا کرده و زندگی جدیدی را شروع می‌کند. تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه باید ازدواج موفقی داشته باشیم؟ معیارهای ازدواج چه چیزهایی هستند؟ پاسخ به این سوالات کمی سخت است چون از شخصی به شخص دیگر کاملا متفاوت می‌باشد ولی معیارهای کلی وجود دارد که هر شخص باید به مرحله خودشناسی برسد و سپس در حین ازدواج سعی کند که طرف مقابل خود را بشناسد. این شناخت به هیچ وجه کامل و صد در صد نخواهد بود ولی باید هر تلاشی را برای رسیدن به شناخت نسبی امتحان کرد. معیار کلی ازدواج وجود تناسب بین زوجین است نه از یک جهت بلکه از جهات مختلف!

تناسب در ازدواج جنبه‌های مختلفی دارد که باید رعایت شود برای مثال: تناسب در اعتقاد و مذهب، تحصیلات، سن، تمایلات جنسی، فکری و عاطفی و … که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید زوجین در آن تناسب داشته باشند، سن می‌باشد. سن در ازدواج تاثیر زیادی دارد چون در هر سنی تمایلات و خواسته‌های زوجین از خود و همدیگر بسیار متفاوت است بنابراین باید زوجین فاصله سنی مناسبی با هم داشته باشند. در ادامه بهترین فاصله سنی در ازدواج بیان شده و راجع به سن بحث خواهیم کرد.

بهترین فاصله سنی در ازدواج

فاصله سنی ازدواج

بنابر نظر اسلام، روانشناسان و … می‌خواهیم بهترین فاصله سنی در ازدواج را بیان کنیم. بهترین فاصله سنی در ازدواج بین ۲ تا ۴ است و در بعضی موارد هم به ۲ تا۷  سال و حتی ۴ تا ۷ سال هم می‌رسد. به طور دقیق نمی‌توان گفت که کدام دسته بهترین فاصله سنی در ازدواج است و زوجین با داشتن آن فاصله به مشکلی برنخواهند خورد زیرا مسئله سن در ازدواج جزو یکی از معیارهای و تناسب‌های ازدواج است و برای اطمینان خوشبختی باید در موارد دیگر هم تناسب کافی وجود داشته باشد.

منظور از تناسب در ازدواج چیست؟

منظور از تناسب این نیست که شخص مورد نظر برای ازدواج باید دقیقا مثل شما باشد، نه این امکان ندارد! شما باید با هوش و ذکاوت خود تناسب در معیارهای ازدواج را با توجه به شناخت خود پیدا کنید.

در مورد فاصله‌های سنی ذکر شده برای ازدواج هم جای بحث وجود دارد. فاصله‌های سنی ذکر شده به این معنا نیست که هر کس حتی ۲ سال کمتر یا بیشتر از این فاصله‌ها باشد، به طور حتم به مشکل برمی‌خورد، بلکه فقط احتمال وجود مشکل را بنابر دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، کمتر می‌کند. ولی فراموش نکنیم که ممکن است روحیه هر شخصی متفاوت بوده و با وجود تفاوت سنی زیاد و کم هم خوشبخت شوند و تناسب کافی داشته باشند.

با این حال احتمال این که بهترین فاصله سنی در ازدواج بین ۲ تا ۴ سال باشد، زیاد است و بالاترین حد فاصله سنی را ۷ سال دانسته‌اند زیرا در صورت زیاد بودن اختلاف سن مشکلات زیادی به وجود می‌آید. همچنین سن ازدواج خود نیز در همه معیارهای زندگی دخالت دارد چرا که تفکر انسان در هر سنی با هم تفاوت دارد، بهترین سن ازدواج هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان نیز بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بیان شده است.

حال می‌خواهیم بدانیم فلسفه بهترین فاصله سنی در ازدواج چیست؟

فلسفه فاصله سنی مناسب برای ازدواج

فاصله سن در ازدواج

اگر بخواهیم فلسفه سن مناسب برای ازدواج را بیان کنیم، باید بگوییم، با توجه به این مسئله که دختران زودتر از پسران به بلوغ جسمی و عقلی می‌رسند و همچنین دقت به این مسئله که بلوغ جنسی دختران نیز زودتر از پسران است و یک دلیل دیگر این که نیازهای جنسی خانم‌ها زودتر از آقایان فروکش می‌شود، سن ازدواج را تعیین کرده‌اند ولی باز هم اشاره به این نکته ضروری است که در همه افراد حتی سن بلوغ هم متفاوت می‌باشد.

مشکلات رعایت نکردن فاصله سنی مناسب

فاصله سنی ازدواج دختر وپسر

حال می‎خواهیم بدانیم اگر فاصله سنی بین زن و مرد در ازدواج رعایت نشود چه مشکلاتی ممکن است پیش آید؟ توجه کنید که مشکلات احتمالی است و شما باید با توجه به شرایط خود و طرف مقابلتان آن‌ها را بررسی نمایید.

تغییر نقش همسری

با وجود اختلاف زیاد (معمولا بیش از ۷ سال، که چه زن بزرگ باشد و چه مرد) در نقش همسری هم تغییراتی به وجود می‌آید چون کسی که سن بیشتری نسبت به همسر خود دارد احساس می‌کند همسرش ناپخته و غیرمنطقی است و بنابراین شروع به آموزش و سرزنش می‌کند که تغییر نقش از همسری به والد بودن اتفاق می‌افتد. البته آموزش همسر کار ناپسندی نیست، این کار، وقتی ناپسند می‌شود که تعداد بیشتری تکرار شود و اعتماد به نفس فرد آموزش دیده از بین برود.

مشکوک بودن به همسر  و اطرافیان

با وجود اختلاف سنی زیاد، چه مرد خیلی بزرگ باشد و چه زن، چون همسرش را جوان‌تر از خود می‌بیند ناخودآگاه دچار سوظن شده و به همسر خود و اطرافیانش مشکوک خواهد شد.

فاصله سن ازدواج دختر و پسر

وجود مشکلات جنسی احتمالی

تمایلات جنسی بعد از ازدواج نقش مهمی داشته و هر فرد در دوره‌ای از زندگی تمایلات جنسی متفاوتی دارد و وقتی که اختلاف سنی بین مرد و زن زیاد باشد، طبیعتا تمایلات جنسی متفاوتی هم دارند و همین تفاوت موجب افسردگی و نارضایتی هر یک از زوجین می‌شود که همین مورد هم می‌تواند یکی از عامل‌های طلاق باشد.

وجود مشکلات جنسی احتمالی

عدم تفاهم و درک متقابل

برخلاف تصور با بالا رفتن سن انسان تحمل کمتر می‌شود. مثلا کسی که از همسر خود بزرگ است رفتار همسر خود را بچگانه و غیرمطقی می‌داند و با توجه به تحمل کمِ خود، شروع به امر و نهر بیش از حد همسر خود کرده و حرف همسر خود را به دلیل کم‌تجربگی قبول نکند. همسر نیز در طول گذشت زمان صبر خود را از دست داده و زندگی خود را یکنواخت و غیرصمیمی می‌داند و احساس ناامنی می‌کند و همین هم موجب بروز اختلاف می‌گردد.

عدم تفاهم و درک متقابل

افزایش احتمال طلاق

شواهد نشان داده است که با وجود اختلاف سنی زیاد، احتمال طلاق نیز افزایش می‌یابد زیرا نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و همیشه صبر کمتری نسبت به هم دارند. با مشاهده نتایج طلاق به این نتیجه رسیده شده است که علت طلاق بیشتر به دلیل اختلاف سنی زیاد و رعایت نکردن بهترین فاصله سنی در ازدواج می‌باشد، مخصوصا هنگامی که خانم از مرد بزرگ‌تر باشد.

در حالت کلی اختلاف سنی زیاد در ازدواج مناسب نیست پس بهتر است این مورد را رعایت کنیم ولی همیشه استثناهایی هم وجود که با اختلاف سنی زیاد، تفاهم و تناسب هم دارند. ممنون که با مطلب ” بهترین فاصله سنی در ازدواج ” همراه ما بودید

به این رمان امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا : 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا