آشپزی

طرز تهیه یک پاستای ایتالیایی اصیل، خوشمزه و سالم

0
(0)
طرز تهیه یک پاستای ایتالیایی اصیل، خوشمزه و سالم؛ روز جهانی پاستا

۲۵ اکتبر هر سال روز جهانی «پاستا» است. یک جور ماکارونی اصالتا ایتالیایی بخارپز با سس سفید یا قرمز، گاهی تکه‌های سوسیس، زیتون سیاه و قارچ، یا تکه‌های مرغ گریل شده غوطه‌ور در سس سفید با طعم سیر و پنیر که هوش از سر همه می‌پراند. بیش از ۶۰۰ نوع پاستا در دنیا وجود دارد؛ از پاستای محبوب پنه گرفته تا روتینی، فسیلی، کاپلینی، فتوچینی، آلفردو، ماکارونی، اسپاگتی، لینگویینی، ورمیشل و …

اگر چه پاستا غذایی اصالتا ایتالیایی است و تاریخچه‌ای قدیمی‌تر از پیتزا دارد اما چینی‌ها با «نودل برنج و تخم‌مرغ»، آلمانی‌ها با «اسپاتزل» و یونانی‌ها با «اوزو» به سبک خودشان گاهی در آن دست می‌برند و آن را به شیوه خودشان طبخ می‌کنند. راز و رمز خوشمزه شدن انواع پاستای ایتالیایی و طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین بشقاب‌های پاستای ایتالیایی را از سایت The Daily Meal در مجله افق کوروش بخوانید.

 

 

راز و رمز طعم لذیذ پاستای ایتالیایی

 

راز و رمز طعم لذیذ پاستای ایتالیایی

 

واقعیت این است که علیرغم جهانی شدن بشقاب ایتالیایی پاستا، اما به ادعای همگان طعم پاستای اصیل ایتالیایی در تمام دنیا بی‌نظیر است. یکی از مهم‌ترین دلایل خوشمزه‌تر و اصیل بودن طعم پاستای ایتالیایی استفاده از پاستاهایی است که به روش سنتی در نقاط مختلف ایتالیا تولید می‌شوند. پاستا در واقع نام تمام فراورده‌هایی است که عموما از آرد سمولینا درست می‌شوند و اسپاگتی و ماکارونی هم زیر در مجموعه انواع پاستا قرار می‌گیرند. ایتالیایی‌ها برای تهیه پاستای سنتی ایتالیایی بدون مواد نگهدارنده فقط از آرد سمولینا و آب استفاده می‌شود. در این روش پاستاها طی یک پروسه طولانی به صورت سنتی خشک می‌شوند و ظاهرا راز خوشمزه شدن آن‌ها هم همین است.

 

پاستا

 

هنوز هم در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای ایتالیا و نیز در مشهورترین رستوران‌ها، تهیه پاستا به همین روش سنتی انجام می‌شود. با وجود قوانین سفت و سخت درست کردن پاستای خشک برای تهیه بشقاب پاستای ایتالیایی اما زمانی که به مرحله طبخ پاستا می‌رسیم هیچ قانون و قاعده خاصی وجود ندارد. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید به سبک خود از انواع مواد گیاهی برای تهیه پاستای مورد علاقه خود استفاده کنید و اگر محدودیتی در خوردن گوشت ندارید از انواع گوشت قرمز گرفته تا ماهی، میگو و گوشت انواع ماکیان را می‌توانید برای تهیه پاستای ایتالیایی مورد علاقه خود استفاده کنید.

 

طرز تهیه پاستای ایتالیایی آلا نورما با سس پومودورو

 

طرز تهیه پاستای ایتالیایی آلا نورما با سس پومودورو

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از کشت گوجه‌فرنگی در قرن ۱۶ میلادی در ایالات متحده آمریکا، پاستا وارد دوره جدیدی از محبوبیت و شهرت شد. حالا دیگر علاوه بر انواع پاستا با آرد سمولینا و پنیر، گوجه‌فرنگی هم به یکی از مواد اصلی طبخ پاستا اضافه شده بود و طعم و مزه‌های جدید در خانه‌ها و رستوران‌ها یکی پس از دیگر کشف می‌شد. پاستای ایتالیایی «آلا نورما» یک پیتزای اصالتا سیسیلی است که همانند یک پاستای اصیل ایتالیایی بدون گوشت طبخ می‌شود. پاستا آلا نورما با یک سس خوشمزه قرمز رنگ متشکل از گوجه‌فرنگی، بادمجان، روغن زیتون، ریحان و یک عالمه پنیر خوشمزه ریکوتا پخته می‌شود. پاستای ایتالیایی آلا نورما یک غذای رویایی برای گیاهخواران و یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین پاستاهای سنتی ایتالیا است.

 

مواد لازم برای سس پومودورو

 

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه له شده

کنسرو گوجه فرنگی: ۱ عدد

 

مواد لازم پاستا آلا نورما برای ۴ نفر

 

مواد لازم پاستا آلا نورما برای 4 نفر

 

بادمجان متوسط: ۱ عدد پوست گرفته و به اندازه یک مکعب سه سانتی‌متری خرد شده

فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: به مقدار دلخواه

نمک کاشر: به مقدار لازم

فلفل چیلی: به مقدار دلخواه

آرد چند منظوره: برای پاشیدن روی بادمجان‌ها

روغن زیتون: به مقدار لازم برای سرخ کردن بادمجان‌ها

سیر: ۲ حبه له شده

پیاز متوسط: یک عدد ریز خرد شده

پاستا ریگوتینی یا هر نوع پاستای دلخواه شما: ۹۰۰ گرم

پنیر ریکوتا: ½ فنجان

 

طرز تهیه سس پومودورو

 

در یک ماهیتابه متوسط روغن زیتون را گرم کنید. سیرهای له شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طلایی شوند. کنسرو گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سس پخته شده و طعم خامی گوجه‌ها گرفته شود. وقتی که گوجه‌ها پخت و یک سس غلیظ به دست آمد شعله را خاموش کنید.

 

طرز تهیه پاستای ایتالیایی آلا نورما

 

طرز تهیه پاستای ایتالیایی آلا نورما

 

برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها، ایتالیایی‌ها هم به شیوه ایرانی‌ها عمل می‌کنند. بعد از پوست گرفتن و خرد کردن بادمجان‌ها آن‌ها را در یک آبکش بریزید، مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را بشورید و اجازه دهید کمی خشک شوند. حالا روی بادمجان‌ها کمی آرد بپاشید. در یک ماهیتابه مقداری روغن زیتون بریزید. وقتی که روغن گرم شد بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید. در اواخر سرخ شدن بادمجان‌ها ۲ حبه سیر له شده را اضافه کنید و با بادمجان‌ها تفت دهید. اگر لازم بود کمی دیگر روغن زیتون اضافه کنید. بادمجان‌های سرخ شده را روی یک دستمال کاغذی توالت بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود.

در همان ماهیتابه پیازها را با کمی روغن زیتون تفت دهید. وقتی پیازها سبک شد و به رنگ طلایی درآمد سس پومودورو را به پیازها اضافه کنید. کمی فلفل سیاه تازه و پودر شده، در صورت دلخواه مقداری فلفل چیلی و نمک کاشر به سس اضافه کنید و بعد از یک یا دو دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

 

پاستا

 

در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب مقداری نمک و روغن به آب اضافه کنید تا پاستاها به هم نچسبند. پاستا را اضافه کنید و طبق زمان‌بندی روی بسته آن را در آب جوش بپزید. در این فاصله بادمجان‌های سرخ شده را به سس پومودورو اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از پخت پاستاها آن‌ها را آبکش کنید. یادتان باشد حدود یک ملاقه از آب پاستا را نگه دارید. پاستا را دوباره در قابلمه بریزید، سس پومودورو را به آن اضافه کنید. یک ملاقه آب پاستا به این ترکیب اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا سس غلیظ شود و پاستا جا بیفتد. پاستای ایتالیایی آلا نورما را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن ½ فنجان پنیر ریکوتا بریزید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری پنیر پارمزان رنده شده هم به این پاستا اضافه کنید.

به این رمان امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا : 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا