بهداشت و سلامتیسلامتی

بیماری جنسی HPV چیست؟ ( راه های انتقال ، علائم و تست HPV )

0
(0)

بیماری جنسی نام بیماری هایی است که از طریق انواع روابط جنسی منتقل می شود. برخی از این بیماری مانند HPV ( ویروس پاپیلوم انسانی ) می تواند تا مدت ها مخفی بماند و عواقب خطرناکی مانند سرطان داشته باشد. اغلب بیماری های جنسی با روش های ساده قابل پیشگیری هستند. بنابراین آگاهی در زمینه بیماری های جنسی بسیار مفید است. در مجله اینترنتی ۵ عصر درباره راه های انتقال  HPV، علائم و نشانه HPV و تست HPV بیشتر بدانید.

 

بیماری جنسی HPV چیست؟

HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی نوعی عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوستی بین افراد منتقل می شود. تا کنون بیش از ۱۰۰ نوع HPV کشف شده که ۴۰ مورد آن از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود. و می تواند اندام تناسلی ، دهان و گلو را درگیر کند. طبق مطالعات انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، HPVشایع ترین بیماری جنسی است که می تواند هم مرد و هم زن را آلوده کند. برای انتقال این بیماری بین دو شریک جنسی لازم به دخول نیست و تنها یک تماس کوتاه می تواند این ویروس را منتقل کند. در موارد نادر بیماری جنسی HPV از مادر ناقل به جنین نیز منتقل می گردد.

 

نشانه ها و علائم HPV چیست؟

از آن جا که این ویروس می تواند مدت ها در بدن بیمار بدون هیچ نشانه ای باشد، فرد ناقل به راحتی می تواند شریک جنسی خود را آلوده کند. اما وقتی که این ویروس بر سیستم دفاعی بدن پیروز شود، می تواند به شکل زگیل در ناحیه تناسلی یا گلو  بروز کند. بیماری جنسی HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی می تواند باعث سرطان دهانه رحم و تشکیل سلول های سرطان در
دستگاه تناسلی ، گردن، سر و گلو شود. البته نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود و نوع ویروسی که باعث سرطان می شود، متفاوت است. یعنی اگر شما دارای زگیل های تناسلی هستید، بدین معنی نیست که مبتلا به سرطان شده اید.

سرطان هایی که منشا آن بیماری جنسی HPV است، اغلب نشانه و علامت خاصی ندارند تا وقتی که به مراحل پیشرفته خود برسند. چکاپ های دوره ای به خصوص برای کسانی که روابط جنسی پر خطر دارند و یا دارای زگیل های تناسلی هستند، توصیه می شود. چراکه اگر این نوع سرطان ها در مراحل اولیه شناسایی شوند، درمان آن ها به مراتب آسان تر خواهد بود.

زگیل تناسلی

 

آیا HPV با آزمایش مشخص می شود؟ تست HPV چیست؟

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) اولین دستورالعمل تست DNA را در سال ۲۰۱۴ برای تشخیص HPV منتشر کرد. این دستورالعمل و دستوالعمل های جدیدتر توصیه می کنند که بانوان در سن ۲۱ سالگی تست پاپ اسمیر و همزمان تست HPV
را انجام دهند. پس از آن بانوان ۲۱ تا ۲۹ سال، هر سه سال به صورت مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهند. این تست در تشخیص سلول های غیرنرمال و مشکلات مربوط بهHPV کمک می کند. برای تشخیصHPV ابتدا تست پاپ اسمیر گرفته می شود و در صورت غیرنرمال بودن سلول ها، تست DNA برای شناسایی قطعیHPV گرفته خواهد شد. بانوان ۳۰ تا ۶۵ سال نیز هر ۵ سال تست پاپ اسمیر و تستHPV را همزمان انجام دهند.

پاپ اسمیر بیماری جنسی HPV

 

به این رمان امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا : 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا